Att sälja sig själv

Vi undrar om Tommy ”Black” Nilsson verkligen känner till den mörka sanningen om Marabou? Vi tror inte det. För då skulle han förhoppningsvis inte vilja sälja sin själ för lite blodspengar.

Vi har gång på gång påtalat chokladindustrins mörka baksida. Den som gör vad som helst för att kröna stora ekonomiska vinster utan minsta tanke på de utsatta barnarbetarna i kakaoindustrin. Den senaste PR-kuppen från Marabou att sälja mer mörk choklad är ett mycket osmakligt bevis på det. Genom att låta en av våra folkkära artister falla för lockelsen att sälja sin identitet. Desperation gör visserligen att människor fattar kortsiktiga beslut. Men människor i upplysta Sverige borde ha kurage nog att välja sina insatser bättre. Tommy är talangfull och har genom tiderna haft stora framgångar och kommer förmodligen att lyckas även i fortsättningen också. Men vem bryr sig om de utsatta barnarbetarna på kakaoplantgen som på t. ex Elfenbenskusten där hundratusentals barn tvingas arbeta under mycket tuffa förhållanden. Plantage vars produkter sedan slutar upp i den mörka choklad som just Tommy ”Black” Nilsson lanserat. För de barnen är livet mörkt, i princip helt svart.

Anna-Sofia Winroth, författare och kakaoplantageägare
Tovan Thåst, barnrättsambassadör

Tips; gör FN:s barnkonvention till svensk lag!

Share on Facebook
Bookmark this on Google Bookmarks
Post to Google Buzz
Share on FriendFeed
Bookmark this on Delicious
Bookmark this on Digg
[`tweetmeme` not found]